Mat är nog min största last......

Det finns ju så mycket gott och jag vill gärna dela med mig av det som iallafall jag tycker om.....
Det här är en jättegod liten lunch eller varför inte att ta med som picknick?!

CURRYWRAP

Ingredienser

2 port

4 medelstora tortillas
1 burk kikärtor, ca 400 g
1 burk tonfisk, ca 185 g
2 dl lätt crème fraiche
1 msk curry
2 krm salt

Gör så här

Skölj kikärtorna, låt dem och tonfisken rinna av.

 Grovmosa eller mixa kikärtorna och blanda med tonfisk och crème fraiche och curry.

 Smaka av med salt. Bred ut röran på bröden och rulla ihop.

MUMS!

 

 

 

MEDELHAVSPAJ

Laga till ett klassiskt pajskal +

ca 200 g fetaost i kubform
2 finhackade vitlöksklyftor
4 marinerade soltorkade tomater
20 gröna oliver
Basilika, hackad

2 ägg
2 dl matlagningsgrädde
lite flingsalt och nymald svartpeppar

Hacka de soltorkade tomaterna och skiva oliverna. Fördela alla ingredinserna i pajskaelt. Vispa ihop ägg, grädde och kryddor. Häll över pajen och grädda i 225 grader tills äggstanningen har stannat ( inte rör sig när du skakar lite lätt på formen).
Servera gärna med parmaskinka och grönsallad.

 

Mums igen...

 

 

 

 

Och här kommer ett tips (som vi ätit hos vänner) kanske till Valborg om man inte har lust att grilla.....

 

Stek på tex fläskfile' eller kycklingfile' (vi fick älgfile') i ganska tunna skivor så det får en fin yta, krydda ordentligt.

Lägg sen köttbitarna i en ugnsform.

Häll på, ca hälften var, av färdig bearnaisesås (på påse, inte Lohmanders i burk) och grädde el creme fraiche så det täcker.

In i ugnen på 175¤  tills du ser att köttet är klart.

 

Servera med nån god variant av potatis, tex råstekt eller gratäng och en god sallad.

 

Mumselimums!!!

 

Nej nu ska jag sova. Hörs snart igen!!

Tjing!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0