Pajdeg

Här kommer tre olika sorters pajdeg.

1.
 3dl mjöl
1tsk salt
1/2dl mjölk
1/2 - 1 dl olja

Blanda allt och tryck ut i pajformen
Nagga
Grädda i ca 10 min i 200¤


2.
75g smör
2dl mjöl
1/2tsk salt
2msk iskallt vatten

Blanda smör, mjöl och salt i en matberedare
Tillsätt vattnet
Arbeta ihop degen och låt ev ligga kallt ett tag
Kavla eller tryck ut degen i en form
Nagga (ställ ev i frysen ca 20 min)
Grädda i 200¤ i 5 - 7 min

3.
50g rumstempererat marg.
4dl mjöl
1 1/2 dl mjölk
2tsk bakpulver

Blanda allt och tryck ut i en form, du kan kavla om du vill.
Förgrädda ej.

Den sista använder jag ganska ofta just för att man slipper momentet med förgräddning. Enkelt och gott!

Tjing!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0