Ide'torka...

Har inte bloggat på ett tag endast pga bloggtorka. Jag har kört med dom klassiska - korv och makaroner, köttbullar och potatis och stroganoff, typ. Ska försöka skärpa till mig lite. =S

Här kommer ett gott lite annorlunda alternativ till potatisgratäng!

Pestogratäng


Ingredienser
Portioner: 8

1½ kg potatis av mjölig sort
4 vitlöksklyftor
2 fänkål  ca 500 g
1 kruka basilika
2 dl riven färsk parmesanost
2 tsk salt
2 krm vitpeppar
4 dl vispgrädde
2 dl mjölk

 

Gör så här
Skala och skiva potatisen. Låt den ligga i kallt vatten. Skala och hacka vitlöken. Dela fänkålen och skär den i skivor. Grovhacka basilikan.
Sätt ugnen på 200°C. Blanda väl avrunnen potatis, vitlök, fänkål, basilika, ost, salt och peppar i smord ugnssäker form. Häll på grädde och mjölk. Grädda i nedre delen av ugnen i 40–60 minuter.
Servera exempelvis till stekt kött.


############################################################################################


 En smarrig paj är aldrig fel......   =)

 

Svamp och purjolökspaj

 

Ingredienser

4-6 port/8 bufféportioner

2 1/2 dl vetemjöl
75 g smör
3/4 dl Kesella lätt

Fyllning:
1 liter färsk svamp
2-3 purjolökar
smör
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
4 ägg
2 1/2 dl Matlagningsgrädde 15%
2-3 dl riven lagrad ost, t ex Präst

Gör så här

Hacka ihop mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt Kesella och arbeta snabbt ihop degen. Tryck ut degen i en pajform, ca 23 cm i diameter. Nagga med en gaffel. Låt pajen vila i kylen i ca 30 min. Sätt ugnen på 200 grader. Skär svampen i bitar och purjolöken i skivor. Fräs först svampen i smör i en stekpanna, ca 5 min. Lägg i purjolöken och låt den fräsa några min. Krydda med salt och peppar. Vispa ihop ägg och grädde. Förgrädda pajskalet i ca 10 min. Lägg i svamp, purjolök och ost blandat i pajskalet. Häll över äggstanningen. Grädda i nedre delen av ugnen i 35-40 min. Servera med en sallad.


Kommentarer
Postat av: June

Vad bra att jag har hittat hit, jag lider så gott som alltid av idétorka, då är ju din blogg super!!

Hur du gör med din blogg för att få dit länkar vet jag inte, jag har ju blogger och du har någon annan sort. Men jag letade mig fram till typ inställningar och där finns det en del alternativ. Du får prova. Lycka till!! kram

2009-05-05 @ 10:03:28
URL: http://www.junebacken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0