Köttfärsgratäng med potatis

Köttfärs och potatisgratäng

Ingredienser (6 portioner/st.)

800 gram

nötfärs mager

1 st

gul lök

3 st

vitlöksklyftor finhackad

1 msk

olivolja el smör

1,5 tsk

salt

1 krm

svartpeppar malen

3 msk

tomatpure

1 msk

kalvfond koncentrerad

2 dl

vatten

1,4 kg

rå potatis

Gratinering

150 gram

riven västerbottensost

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 225 grader.Bryn färsen i olja eller smör 2-3 minuret.Rör ner lök och vitlök och fräs ytterligare 1 min.Tillsätt salt,peppar,tomatpure,kalvfond och vatten.Låt puttra ca 5 minuter.
  2. Skala och skär potatisen i 1/2 cm tjocka skivor.(Jag använder en mandolin)Varva potatis och färsröran i en smord ugnsform.Strö över ost.Gratinera mitt i ugnen ca 30 minuter.Känn efter om potatisen är klar.( Jag använder en oval glasform 24x35x7 cm.)
  3. Servera tillsammans med bröd och en sallad.

Detta blev supergott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0